Ett av våra mål är att leverera den bästa kundupplevelsen på marknaden i kombination med effektiva tjänster. För att uppnå detta är vi beroende av våra skickliga medarbetare som bidrar till expertis från sina respektive områden.
Siffror
Tillgängliga tjänster
Vårt team
Troels Hansen
Calle Grundkvist
Jonny Hedkvist
Nina Näfstadius
Tava Strömblad
Lena Åslund
Nikolas Vergara
Maria Håkansson
Jennie Tegnér
Isabelle Francén
Tyrone Greverius
Sia
Håll dig uppdaterad
Finfo grundades för att förenkla och effektivisera informationsflödet mellan leverantörer, grossister och entreprenörer.
Genom att erbjuda detaljerade produkt- och prisuppgifter samt smarta digitala verktyg har Finfos spelat en nyckelroll i att modernisera branschens arbetsprocesser.
Genom en sammanslagning av databaser från Järnhandlarförbundet, Färghandlarförbundet och Bygghandlarförbundet bildades Fackhandelns Informationssystem. Syftet var att skapa en gemensam databas för att effektivisera och förenkla informationshanteringen ibranschen.
Databasen såldes till Infodata, som tog över ansvaret för att vidareutveckla databasen och möjliggöra hanteringen av större datamängder.
Logiq Sweden AB grundades som ett helägt dotterbolag till Logiq AS. Företaget specialiserade sig på att hantera digital kommunikation mellan företag och har idag vuxit till ett av Nordens ledande aktörer inom sitt område.
Byggbranschen hade länge saknat ett enhetligt system för att hantera och kategorisera varor. På initiativ av Finfo påbörjades utvecklingen av klassificeringssystemet BK04 (Bygg- och Konsumentvaruindelning 2004). Systemet standardiserade varugrupperingen och underlättarde lagerhantering, inköp och distribution, vilket resulterade i en mer effektiv och enhetlig hantering av byggmaterial i hela branschen.
Efter framgångsrik implementering av BK04 utökades konceptet till att även omfatta artikelinformation. Arbetet med regelverket Vilma inleddes och Finfo fick i uppdrag av branchorganisationen Byggmaterialhandlarna att förvalta, validera och distribuera data enligt gällande standard.
När byggbranschen började prioritera digitalisering och hållbarhet, togs ett stort kliv med lanseringen av Finfo Portal. Plattformen gav aktörer tillgång till realtidsuppdaterad produktinformation och avancerade sök- och filtreringsfunktioner, vilket effektiviserade arbetsflöden och säkerställde rätt produktval genom hela värdekedjan.
Logiq tog över Finfo och migrerade all data till en modernare och mer tekiskt avancerad databas. Genom Logiqs expertis och resurser kunde Finfo expandera och vidareutveckla sina tjänster för att möta det ökade behovet av digital och strukturerad produktdata.
Finfo fokuserade på att tillhandahålla högkvalitativ och strukturerad artikelinformation. Genom mediaplattformen MediaCentral effektiviserades hanteringen av produktbilder, texter och dokument.
Med ökade krav på digitalisering inom byggbranschen lanserade Finfo en rad nya tjänster för att förenkla och effektivisera hanteringen av artikelinformation. En ny portal introduceras, tillsammans med lösningar som möter de växande behoven inom hållbarhet, klimat och produktegenskaper, vilket skapade en smidigare hantering av produktdata.