Artikelinformation
Byggmaterial
Digitalisering
ETIM
Tebo visar vägen
Artikelinformation
Byggmaterial
Digitalisering
ETIM
Tebo visar vägen
När höga kundkrav möter en stark vilja att ligga i framkant, uppstår ofta verklig utveckling. Det är precis vad som har hänt hos Tebo Byggtillbehör, som nu anslutit sig till ETIM-standarden via Finfo – som leverantör nummer 100. Ett viktigt steg i företagets strategiska arbete med digitalisering och standardisering av produktinformation.
Tebo och Finfo firar EIMs 100e leverantör
Caroline Vesterholm och Sara Brännbäck från Tebo Byggtillbehör, tillsammans med Lena Åslund, Finfo

- Vi märker att både marknaden och våra kunder ställer allt tydligare krav på strukturerad produktinformation. Genom att arbeta med ETIM kan vi möta dessa krav på ett effektivt sätt. För oss handlar det om att göra det som krävs. Vi vill vara konkurrenskraftiga – både i dag och i morgon, säger Sara Brännbäck, Marknadsansvarig och Vice VD, Tebo Byggtillbehör AB

Smidigare än väntat

Att komma i gång med ett nytt arbetssätt kan ibland upplevas som en utmaning, men uppstarten med ETIM blev snarare en positiv överraskning.

Det var faktiskt lättare än man kan tro! Hela processen har varit väldigt smidig, säger Caroline Vesterholm, Inköps- och försäljningskoordinator, Tebo Byggtillbehör AB

Med stöd från Finfo och en tydlig intern plan kunde arbetet snabbt komma igång. Grundutbildningen som erbjöds upplevdes som både tydlig och konkret, med genomgång av Finfo-portalen, ETIM-verktyget och det internationella klassificeringsverktyget CMT.

Men den verkliga nyckeln till framgång vilade dock på det egna förarbetet. Innan projektet drog i gång hade man tagit fram en strukturerad artikeldatafil med kategoriseringar och prioriteringar baserade på kundbehov och försäljningsstatistik.

Vårt råd till andra leverantörer är att börja i rätt ände: se till att ha ordning på sin interna data, då blir ETIM-berikningen både enklare och mer effektiv, säger Caroline.

Caroline Vesterholm, Tebo Byggtillbehör
Caroline Vesterholm, Inköps- och försäljningskoordinator, Tebo Byggtillbehör AB

Utmaningar som leder till utveckling

Som med alla förändringsprojekt har vissa utmaningar dykt upp längs vägen. Men för Tebo har utmaningarna snarare blivit till lärande möjligheter.

Ett särskilt stöd i processen har varit de produktbilder som finns i CMT-verktyget. Genom att utgå från användningsområde i stället förproduktnamn har även specialartiklar kunnat placeras korrekt.

Några av våra produkter är väldigt nischade, vilket kan göra det svårt att hitta rätt klassificering. Men vi lär oss hela tiden och har en företagskultur där vi alltid strävar efter att utvecklas, så vi välkomnar nya utmaningar, berättar Caroline.



Digitalisering som gör skillnad - för både kund och miljö

Digital produktinformation är mer än bara en teknisk lösning, det är ett sätt att skapa värde för kunderna i varje led – varje dag.

– Vi ser våra kunder som en naturlig förlängning av vår verksamhet. När vi har tillgång till korrekt information, ska de också ha det. Det handlar om att ge dem de bästa möjliga förutsättningarna att fatta rätt beslut från början, säger Sara.

Sara Brännbäck, Tebo Byggtillbehör
Sara Brännbäck, Marknadsansvarig och Vice VD, Tebo Byggtillbehör AB

I en tid då miljö- och hållbarhetsaspekter blir allt viktigare, blir också korrekt, strukturerad och lättillgänglig information en avgörande framgångsfaktor. Tebos ETIM-arbete innebär därför en möjlighet att både möta ökade externa krav och att förbättra de interna processerna.

Att Tebo dessutom blir den hundrade leverantören att ansluta sig till ETIM via Finfo markerar inte bara en milstolpe – det är ett tydligt bevis på att branschen rör sig mot en gemensam, digital och mer hållbar framtid, där strukturerad produktinformation verkligen gör skillnad.

Tebo Byggmaterial logo

Tebo Byggtillbehör utvecklar och marknadsför specialprodukter för plattsättning, golvavjämning och murning. Genom ett långsiktigt fokus på innovation har företaget etablerat en stark position på marknaden. I samarbete med noggrant utvalda partners och genom egna varumärken erbjuder Tebo ett brett sortiment som förenklar, effektiviserar och höjer kvaliteten i det moderna byggandet.

No items found.
nyhetsbrev
Nina Näfstadius
Marketing Manager
Missa aldrig något viktigt- prenumerera på Finfos nyhetsbrev
Tack för ditt intresse, vi hör av oss inom kort
Oj! Något gick fel. Kontrollera att alla obligatoriska fält är ifyllda och försök igen.
arkkiv nyhetsbrev