
- Vi märker att både marknaden och våra kunder ställer allt tydligare krav på strukturerad produktinformation. Genom att arbeta med ETIM kan vi möta dessa krav på ett effektivt sätt. För oss handlar det om att göra det som krävs. Vi vill vara konkurrenskraftiga – både i dag och i morgon, säger Sara Brännbäck, Marknadsansvarig och Vice VD, Tebo Byggtillbehör AB
Smidigare än väntat
Att komma i gång med ett nytt arbetssätt kan ibland upplevas som en utmaning, men uppstarten med ETIM blev snarare en positiv överraskning.
– Det var faktiskt lättare än man kan tro! Hela processen har varit väldigt smidig, säger Caroline Vesterholm, Inköps- och försäljningskoordinator, Tebo Byggtillbehör AB
Med stöd från Finfo och en tydlig intern plan kunde arbetet snabbt komma igång. Grundutbildningen som erbjöds upplevdes som både tydlig och konkret, med genomgång av Finfo-portalen, ETIM-verktyget och det internationella klassificeringsverktyget CMT.
Men den verkliga nyckeln till framgång vilade dock på det egna förarbetet. Innan projektet drog i gång hade man tagit fram en strukturerad artikeldatafil med kategoriseringar och prioriteringar baserade på kundbehov och försäljningsstatistik.
– Vårt råd till andra leverantörer är att börja i rätt ände: se till att ha ordning på sin interna data, då blir ETIM-berikningen både enklare och mer effektiv, säger Caroline.

Utmaningar som leder till utveckling
Som med alla förändringsprojekt har vissa utmaningar dykt upp längs vägen. Men för Tebo har utmaningarna snarare blivit till lärande möjligheter.
Ett särskilt stöd i processen har varit de produktbilder som finns i CMT-verktyget. Genom att utgå från användningsområde i stället förproduktnamn har även specialartiklar kunnat placeras korrekt.
– Några av våra produkter är väldigt nischade, vilket kan göra det svårt att hitta rätt klassificering. Men vi lär oss hela tiden och har en företagskultur där vi alltid strävar efter att utvecklas, så vi välkomnar nya utmaningar, berättar Caroline.
Digitalisering som gör skillnad - för både kund och miljö
Digital produktinformation är mer än bara en teknisk lösning, det är ett sätt att skapa värde för kunderna i varje led – varje dag.
– Vi ser våra kunder som en naturlig förlängning av vår verksamhet. När vi har tillgång till korrekt information, ska de också ha det. Det handlar om att ge dem de bästa möjliga förutsättningarna att fatta rätt beslut från början, säger Sara.

I en tid då miljö- och hållbarhetsaspekter blir allt viktigare, blir också korrekt, strukturerad och lättillgänglig information en avgörande framgångsfaktor. Tebos ETIM-arbete innebär därför en möjlighet att både möta ökade externa krav och att förbättra de interna processerna.
Att Tebo dessutom blir den hundrade leverantören att ansluta sig till ETIM via Finfo markerar inte bara en milstolpe – det är ett tydligt bevis på att branschen rör sig mot en gemensam, digital och mer hållbar framtid, där strukturerad produktinformation verkligen gör skillnad.

Tebo Byggtillbehör utvecklar och marknadsför specialprodukter för plattsättning, golvavjämning och murning. Genom ett långsiktigt fokus på innovation har företaget etablerat en stark position på marknaden. I samarbete med noggrant utvalda partners och genom egna varumärken erbjuder Tebo ett brett sortiment som förenklar, effektiviserar och höjer kvaliteten i det moderna byggandet.