Artikelinformation
Bygghandel
Databas
Digitalisering
Finfo
30 år med Finfo- en resa genom tid och förändring
Artikelinformation
Bygghandel
Databas
Digitalisering
Finfo
30 år med Finfo- en resa genom tid och förändring
I år fyller Finfo 30 år- tre decennier av digitalisering, standardisering och samarbete i byggbranschen. Vi blickar tillbaka på resan som format företaget till vad det är idag. Vem passar väl bättre att guida oss än Ulf S. Gustafsson, en av nyckelpersonerna bakom Finfos utveckling och en stark röst för branschens digitala framtid.

Från papperspärmar till digital plattform

När Finfo grundades 1995 var byggbranschen mitt i ett paradigmskifte. Artikel- och prisinformation distribuerades fortfarande via tryckta kataloger och papperslistor. Ulf minns tiden före Finfo som en värld av pärmar, cirkapriser och manuella uppdateringar.

"Det fanns tre branschförbund- bygg-, färg- och järnhandlarförbundet som hade varsin papperskatalog innehållande rekommenderade cirkapriser. När ett pris ändrades, skrev man ut det nya priset och skickade till handlarna som fick byta ut sidan i pärmen."


Men när Sverige gick med i EU samma år, förändrades spelreglerna. Artikel 101 i EU:s konkurrenslagstiftning förbjöd prissamverkan,vilket innebar att gemensamma prislistor inte längre var tillåtna. Branschen behövde ett nytt system- och Finfo föddes  som ett resultat av ett samarbete mellan de tre branschförbunden som tillsammans ägde bolaget. FackhandelnsInformationssystem AB blev namnet men förkortades till Finfo.

Ulf S. Gustaffson ute i bygghandeln
Ulf S. Gustafsson

Baspris- en revolution i branschen

Finfo introducerade konceptet baspris, (vilket förenklat kunde beskrivas som en återförsäljares ”sämsta” möjliga inköpspris) där varje handlare själv fick kalkylera sina eventuella kundunika rabatter och pålägg. Det var ett stort steg bort från de rekommenderade cirkapriserna som varit praxis i generationer.

"De unga var mer positiva, men det var ingen räkmacka. Stämningen var inte hög, men ljudnivån var det," skrattar Ulf.


Motståndet var påtagligt, men förändringen var nödvändig. Baspriset blev startskottet för en ny era av transparens och flexibilitet.

Digitaliseringens första steg – disketter och retursystem

I mitten av 90-talet innebar digitalisering inte molntjänster eller API:er, det innebar disketter. Finfo började distribuera artikelinformationen via dessa moderna disketter, vilket ledde till ett omfattande skickande och mottagande av fysisk media.

"Vi försökte till och med skapa ett retursystem för disketterna, för det var så många i omlopp."

Det var en tid av teknisk nyfikenhet och experiment. Ulf berättar om hur man såg fram emot att lämna papperskatalogerna bakom sig, även om övergången var allt annat än enkel.

Finfo säljs till InfoData och en ny värld öppnas

Efter två år i branschförbundens regi såldes Finfo till Sema Group InfoData- ett europeiskt IT-bolag med 35 000 anställda. För Ulf och hans kollegor innebar det en helt ny verklighet.

"Vi fick nästintill obegränsade resurser. Det var en helt ny värld. Vi höll på att svimma!"

InfoData hade kompetensen och tekniken som krävdes för att ta digitaliseringen till nästa nivå. Den första gemensamma databasen började byggas, och Finfo tog klivet in i en professionell IT-miljö.

WAP-telefoner och datordagis

Millennieskiftet bjöd på många tekniska experiment. En av dem var WAP-tekniken, en tidig form av mobilt internet. Finfo utvecklade två tjänster: "Vem levererar vad" och "Vem säljer vad", riktade mot handeln respektive konsumenter.

"Det blev väl ingen kioskvältare, men det var ett väldigt bra sätt att visa vad Finfo var."

Ulf minns också ett besök i Sema Groups datorhallar på Essingen i Stockholm. En enorm anläggning där robotar hanterade servrar och backup-kassetter.

"Jag frågade var Finfos dator stod. Svaret blev: 'Den avdelningen kallar vi för datordagiset där borta.' Då var vi nere på jorden igen."

Kundunika nettopriser- ett genombrott

Ett av de mest avgörande ögonblicken i Finfos historia, enligt Ulf, var när tekniken bakom kundunika nettopriser föll på plats.

"Det blev en dörröppnare. Tidigare fick alla samma information, men nu kunde vi ge varje kund exakt det som var relevant för dem. Det skapade ett helt annat värde."

Det var ett tekniskt genombrott som förändrade hur branschen såg på artikelinformation- från generisk till skräddarsydd.

Långsiktig rekrytering

Ulf har också bidragit till en av Finfos mest långsiktiga kompetensförsörjningar. En rekrytering han är särskilt stolt över är Jonny Hedkvist, som i år firar 25 år på Finfo.

"Jag ringde helt enkelt och frågade: ’Hörru Jonny, vill du börja jobba hos oss?’ Han svarade kort och gott ’ja’. Och på den vägen är det."

Jonny blev en viktig kugge i Finfos maskineri, och hans långa tjänstgöring är ett bevis på det engagemang som genomsyrar organisationen.

Nästa steg- Byggmaterialhandlarna

Efter drygt tio år som försäljningschef på Finfo tog Ulf nästa steg i karriären och blev VD för Byggmaterialhandlarna. Där fortsatte han att driva frågor om digitalisering och branschstandarder.

"Jag stortrivdes på Finfo, men denna roll var den roligaste jag har haft. Så mycket spännande projekt, juridik, förhandling, regler och utbildning."

Under Ulfs ledning genomfördes flera centrala avtal med kedjorna- en idé han tog med sig från Finfo. I stället för att prata med varje enskild handlare, pratade man med kedjeledningarna. Resultatet? Från 850 fakturor till 7.

Retursystem Byggpall – hållbarhet i praktiken

Efter pensionen 2018 har Ulf fortsatt att engagera sig i branschen. Ett av hans senaste projekt är Retursystem Byggpall, där han är ordförande.

"Det är inte hållbart att producera en pall, fylla den med varor, skicka ut den och sen försvinner den. Lösningen blev ett retursystem som idag innehåller 1,5 miljoner pallar."


Systemet är ett exempel på hur ekonomisk och miljömässig hållbarhet kan gå hand i hand.

Tre ord om Finfo

När Ulf får frågan om att beskriva Finfo med tre ord, tvekar han inte:

"Standardisering, effektivisering och utveckling."


Standardisering för att skapa ett gemensamt språk. Effektivisering för att frigöra tid och resurser. Och utveckling- inte bara teknisk, utan också i hur branschen arbetar.

 

Att prata med Ulf är som att bläddra i ett levande arkiv, fullt av insikter, skratt och lärdomar. Hans berättelse är en påminnelse om det engagemang och den vision som byggt upp Finfo till vad det är idag. Från papperslistor till digitala plattformar, från motstånd till samarbete. Finfos resa är också Ulfs resa.

No items found.
nyhetsbrev
Nina Näfstadius
Marketing Manager
Missa aldrig något viktigt- prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Tack för ditt intresse, vi hör av oss inom kort
Oj! Något gick fel. Kontrollera att alla obligatoriska fält är ifyllda och försök igen.
arkkiv nyhetsbrev