Västsvensk Byggskruv, om sitt arbete med artikelinformation

Västsvensk Byggskruv, om sitt arbete med artikelinformation

Publicerad den 08.08.2019, 10:05


Vi kontaktade Johan Björfjäll, IT ansvarig för att få veta mer om hur Västsvensk Byggskruv arbetat för att bli så framgångsrika inom arbetet med sin artikelinformation.



Västsvensk Byggskruv kammade hem priset som årets Finfoleverantör på Finfodagen i våras till motiveringen:

 ”Västsvensk Byggskruv har mycket komplett masterdata av hög kvalité både när det gäller artikel och mediainformation. Företaget är alltid snabba att tillhandahålla marknadens önskemål av ny information och har under lång tid legat i framkant i sitt arbete med masterdata.”

Ni är duktiga på masterdata, är det en uttalad strategi hos er?

– Det har definitivt varit vår strategi, vi ska vara duktiga på artikelinformation . Det ska vara rätt information, rätt versioner och inga felaktigheter. Vi har sedan vi började varit väldigt noggranna med just artikelinformationsdelen, men sen har vi känt att vi kanske har legat lite efter med just de tekniska bitarna som vi tidigare bara gjort i Excel filer. För ett par år sen började vi kika på ett PIM system för att få lite mer ordning eftersom affärssystemet inte var tillräckligt.

När ni lanserar nya produkter, är masterdata en del som ni har med tidigt i processen?

-Ja, egentligen direkt från när idén kommer upp, detta för att vi har så långa ledtider på våra produkter. Från att vi kommer på en idé till att vi sen har den hemma hos oss här i Borås, på vårt lager, tar det ungefär 1 år. Under den perioden börjar vi bygga upp med benämningar och antal. Vi packar liknande skruv och räknar ut hur mycket som kommer få plats. Detta innebär att när vi väl har produkten på plats är i princip allting redan klart. Det händer även att vi tar hem prover så vi kan fota och få klart hela den biten i förväg. Krävs det dokument om prestanda så har vi även tagit fram detta innan produkten kommer in på lager.

Hur ser ni på Finfo, är det ett krav som ni har ifrån marknaden eller ser du några fördelar också för er med att vara anslutna?

-Självklart så är det ofta ett krav ifrån kunderna, men vi uppmuntrar också många kunder som inte är ansluta t.ex. handlare som är fristående från de större kedjorna att ansluta sig till Finfo. Finfo finns, de är bra och att man har en fördel med att knyta sig dit. En anslutning till Finfo underlättar de bitar vi byggt upp på senaste tiden, som bilder och dokument. Vi har automatiserat exporter till Finfo så vet vi att den nyaste bilden och den nyaste versionen av ett dokument finns där. Detta gör att vi vet att kunderna laddar hem rätt information och vi undviker att manuellt skicka ut dokument som kanske uppdateras redan nästa vecka. Så våra kunder som är fristående handlare och liknande uppmuntrar vi att använda sig av Finfos tjänster.

Du har gått den obligatoriska Vilma utbildningen och en utbildning hos Finfo, på vilket sätt har utbildningarna varit till hjälp för dig?

-Det gjorde jag nästan direkt när jag började arbeta med Finfo informationen då det kan kännas väldigt rörigt i början. Det är stora artikelfiler, mycket information och många olika produkter inom bygghandeln. Det kan därför vara bra att träffa någon som kan förklara hur vissa typer av egna produkter ska hanteras, då det kan skilja väldigt mycket mellan specialvaror och standardiserade lagerprodukter. Jag tyckte definitivt att det var till stor hjälp att gå de här utbildningarna. Det var nog ett måste för att jag skulle kunna sätta mig in i det tillräckligt.

På utbildningarna får man även möjlighet att träffa kollegor inom branschen och detta är något Johan ser positivt på.

-Vi är ett ganska litet företag, förhållandevis, så jag sitter ofta ensam med Finfoarbetet. Att träffa andra människor från andra företag som sysslar med exakt samma uppgifter är såklart givande. Som sagt det är ingen här som är insatt i det, så man är ganska ensam med de bitarna och det är många som inte riktigt förstår när man nämner Finfo, så det är verkligen hjälpsamt också.
Läs mer om Finfos utbildningar

Västsvensk Byggskruv var tidigt med i media centralen och efter ett gediget grundarbete sköts det mesta nu med automatik.
Ni har varit anslutna till media centralen sedan 2013, hur upplever du tjänsten?

-Media centralen blev aktuell när jag började arbeta med Finfo. Som jag minns det skickade vi in via länkfiler eller Excel-filer, så jag var där inne nästan från första början. Det var ett ganska stort jobb att lägga in alla artiklar manuellt i media centralen eftersom vi inte hade utvecklade lösningar för det. Men när allting fanns på plats såg det bra ut men vi kom sedan till bekymret att när vi ville byta ut bilder och dokument fick vi göra jobbet igen. Vi började därför effektivisera arbetet med olika lösningar och skicka in via ftp med automatisk uppdatering av filer. Nu funkar det hur bra som helst och är mycket smidigt.
Finfo Media Central

Vad tycker du att Finfo kan förbättra i sina tjänster, eller är det något du saknar?

-Jag kan inte säga att det är något jag saknar, det mesta finns där. Det känns som Finfo jobbar åt rätt håll, man tar in många miljöbedömningar och så har man lanserat ETIM. Ofta finns det redan inne hos Finfo när vi får frågorna till oss. Så är man bara i framkant och hoppar på det som dyker upp i tidigt så känns det som man är med i framkant.

Ni har anslutet er till ETIM, vad har fått er att ta det beslutet?

-Frågan kom från första början från kunderna vi har inom elbranschen. Där hade man det nästan som ett krav för att sälja produkterna. Man ville att det skulle finnas ett ETIM-nummer kopplat till produkten och därför började vi fundera på det direkt och kikade på olika lösningar. Under tiden som vi började nysta i det, kom frågan även från fler kunder som hade anslutning till större kedjor. Vi såg det som en bra tjänst för att kategorisera våra produkter. Det har tidigare funnits liknande tjänster men nu var det större och inom EU, så det är något som kan ge mer jämfört med något som endast gäller i vissa länder.
ETIM

 

 

Västsvensk Byggskruv AB startade 1984. Ända sedan dess har företaget ständigt utvecklats och räknas idag till ett av landets ledande i branschen. VSB:s mål är att tillhandahålla produkter med marknadens högsta kvalitet med stor punktlighet vid leveranser där restorder hör till undantagen. VSB arbetar kontinuerligt med produktutveckling och kvalitetsuppföljning med tidsminimerande och arbetsbesparande innovationer som målsättning.

www.vsbyggskruv.se
vsb@vsbyggskruv.se