Miljö och hållbarhet – Finfodagen 2019

Miljö och hållbarhet – Finfodagen 2019

Publicerad den 15.04.2019, 14:00

 

Finfodagen den 26 mars 2019 hade temat miljö och tog upp viktiga punkter om hur marknaden måste utvecklas för att hantera miljödokumentation på ett effektivt sätt.

Årets Finfodag öppnade upp portarna i Ingenjörshuset i Stockholm en solig tisdag i mars. Många glada ansikten tog sin plats i den prisbelönta Polhemssalen. Dagens moderator, Ulf S.  Gustafsson tog till orda och välkomnade oss till dagen med temat Miljö och Hållbarhet.

”Hållbarhet Är Information!”

head
Finfo’s VD, Troels Hansen berättade om arbetet som Finfo gör för att erbjuda marknaden artikelinformation av högsta kvalitet och presenterade Finfos nya tjänst, Finfo Miljö. Tjänsten ger för första gången en överblick av marknadens miljöbedömningar ett ställe. Genom att matcha miljöbedömningsaktörernas databaser mot Finfo databasen blir det på GTIN nivå möjligt att sortera artiklar enligt bedömning.  Tjänsten gör det möjligt för handlare att visa upp miljöbedömningen i sin handel och ge tillverkare en samlad bild av sina miljömärkta produkter.

Miljöbedömningssystem & certifieringar

Efter förmiddagsfikat var det dags för dagens första inbjudna talare, Robert Af Wetterstedt. Föredraget gav en tydlig överblick av marknadens olika miljöbedömnings- och certifieringssystem. Robert är miljöexpert och arbetar som konsult hos Bjerking och har många års erfarenhet av miljöarbete inom byggbranschen.

Jeanette Sveder Lundin som arbetar som grön utvecklingschef på Skanska berättade om deras arbete och utmaningar med miljöcertifiering. Även problematiken som finns i branschen med många olika typer av bedömningar och certifieringar lyftes.

Jeanette Sveder Lundin: ”Vi kan inte hålla på att leta information och manuellt lägga in det i en massa olika system”

Klimatneutralitet, återanvändande av material, välmående och hälsa.

Dagen fortsatte i ett högt tempo och nästa talare var Patric Wichman, Miljö och Hållbarhetschef på Woody Bygghandel. Patric berättade att mindre byggföretag ofta saknar den miljö och systemkunskap som krävs och poängterade därmed att hållbarhetskunskap kommer bli en konkurrensfördel för byggbranschen i framtiden.

Som sista talaren innan lunch klev Louise Röström, Sustainability Manager Saint-Gobain upp på scen. Louise berättade om hur ett internationellt företag som Saint-Gobain arbetar med och definierar hållbarhet. Man vill kunna påverka alla steg i livscykeln sett till människa, miljö och ekonomi.  Som föregående talare berättade hon om deras arbete i Sverige med marknadens olika miljöbedömningssystem och hur marknadstrenderna ser ut sett till klimatneutralitet, återanvändande av material, välmående och hälsa.

Paneldebatt ledd av Robert Af Wetterstedt

Eftermiddagen sparkades igång med en spännande paneldebatt ledd av Robert Af Wetterstedt. Xenofon Lemperos, Svanen, Louise Röström, Saint-Gobain, Jan Boström, Sunda Hus och Patric Wichman, Woody Bygghandel intog scenen. Några av frågorna som diskuterades var:

  • När kommer Svanen att börja märka även andra fastigheter än bostäder?
  • Varför tar det så lång tid att samordna all nödvändig miljödata? Behövs ju NU!

Årets Finfo-leverantör 2019: Västsvensk Byggskruv AB

Efter paneldebatt och eftermiddagsfika fick föregående års vinnare av Finfo-leverantörs priset,  Finja betong summera året som gått med sina best-practice tips.

Vinnare av årets Finfoleverantör 2019 blev Västsvensk Byggskruv AB med motiveringen:

Västsvensk Byggskruv har mycket komplett masterdata av hög kvalité både när det gäller artikel och mediainformation. Företaget är alltid snabba att tillhandahålla marknadens önskemål av ny information och har under lång tid legat i framkant i sitt arbete med masterdata.”.

 

Efter prisutdelningsceremonin var det tid för dagens keynote Gustav Stenbeck. Föredraget handlade om hur hållbarhet håller på att förändra det ekonomiska landskapet i rasande takt och hur hållbarhet påverkar sättet bolag gör affärer på. Både idag och imorgon.

Dagens konklusion

Det går inte att känna på en produkt och veta att den är hållbar. Bara genom korrekt information kan man bevisa mervärdet av en hållbar produkt. Hållbarhet är information!

Ett stort tack till årets alla deltagare, utställare och talare. Vi på Finfo hoppas att ni fick med er värdefull information, nya tankeställare och inspiration från dagen.

 

Utställare:

GenesisIT/ifenix

Avensia

C4Contexture

PengVin affärssystem

Logiq

LogiqPay